FAQ
Våra produkter
-
Garanti för olika produkter.
Garantitiden är olika för olika produkter:
- Garantitid för iPhone- och MacBook-skärmar är 12 månader.
- Garantitid för Samsung- och Huawei-skärmar är en månad. Ska returneras i originalförpackningen.
- Garantitid för övriga delar är sex månader. Kontakta oss för mer information.
Detta täcks inte av garantin:- Produktskador orsakade av kunders tekniker.
- Produkter som kunders tekniker själv limmat, skurit eller förändrat.
- Produkter som inte är köpta från oss.
- Spräckta skärmar.
- Skadade flexkablar.
- Om innehållet i paketet skadas på vägen tillbaka till FHR. Var noga med att paketera din retur ordentligt.
- FHR Parts kan inte garantera nivån batterihälsan på "defekta/Face ID" telefoner.
OBS: För alla returer som blir nekade i vår returhantering kommer det att skapas ett artikelnummer returen där du som kund kan lägga till artikeln vid ditt nästa inköp. Om ni önskar att få tillbaka nekade produkter på annat sätt behöver ni bekosta frakten. Vi meddelar i varje RMA vilket artikelnummer som gäller om det finns nekade produkter.
-
Viktig information om iOS 16 och 15.5
iOS 16:
Det har rapporterats problem när användare uppgraderar sin enhet till iOS 16. Denna typ av beta-mjukvara har ofta många buggar, särskilt i ett tidigt stadie. Buggen påverkar alla modeller av iPhone, det är inget fel på de reservdelar som används. Telefonen kommer att fungera som vanligt om den nedgraderas till den tidigare versionen av iOS. Detta påverkar användare globalt och en lösning bör vara tillgänglig inom kort. Vänligen be kunder att nedgradera telefonen till tidigare iOS tills dess att en lösning är på plats. Vi uppdaterar så snart ny information finns att tillgå. Nedan finner du en del hjälpsamma länkar.
OBS: Denna information gäller endast kopiaskärmar för iPhone.
https://support.apple.com/en-us/HT203282
https://www.macrumors.com/how-to/downgrade-from-ios-16-to-ios-15/
https://www.facebook.com/InjuredGadgets/videos/1776361202721744iOS 15.5:
I iOS 15.5 har det upptäckts en bug som gör att Face ID inte fungerar korrekt på iPhone X och senare modeller. Vänligen meddela era kunder om detta samt att det är en problem med mjukvaran, inte hårdvaran. För mer info och information om hur du löser problemet, besök gärna denna länk.
-
Vad betyder WSF-stämpeln på min produkt?
Stämpeln kommer ifrån "Willstar Technology limited", en underleverantör till FHR Parts. De fyra siffrorna är ditt ordernummer. -
Hur vet jag vilka skärmar som kommer från er?
Samtliga skärmar markeras med en av våra stämplar samt år och batchnummer.
Våra stämplar: FHR, RY, CHF, CN, FHM och WSF.
-
Hur fungerar graderingen av telefoner?
Vänligen klicka här för en detaljerad beskrivning av vår gradering av begagnade telefoner.
-
Vad är skillnaden mellan de olika kvalitéerna på iPhone-skärmar?
Vänligen klicka här för en beskrivning av våra kvalitéer på iPhone-skärmar.
-
Är iPhone Original Parts verkligen originalskärmar?
Som du säkert vet säljer Apple själva inga reservdelar. Men våra original parts-skärmar består av certifierade originaldelar, så bortsett från att de saknar Apple-logotypen (på grund av varumärkesskydd) så är det ingen skillnad i kvalité mellan dessa skärmar och de som Apple själva använder.
-
Är INCELL skärmarna tjockare än OLED skärmarna?
De är en aning tjockare pga av att INCELL är en LCD + backlight, medan en OLED inte har någon backlight.
Frakt och leverans
-
Macbook batterier standard frakt endast.
Macbook batterier kan tyvärr inte skickas med expressfrakt (Flyg). -
Fraktregler för telefoner - 18 kr per enhet, maxkostnad 300 kr
När det kommer till begagnade enheter som skickas utanför Sveriges gränser så är det tyngre hantering än reservdelar samt att telefonen väger mer vilket gör att istället för en väldigt dyr fraktavgift så tar vi en avgift på 18 kr per enhet som skickas med en maxkostnad på 300 kr. -
Hur fungerar frakten? Vilka fraktalternativ finns det?
Frakt
Fraktalternativ och -kostnad
Vi skickar endast ut beställningar på vardagar. Om du beställer före stopptid så skickar vi samma dag. Alla telefoner kan skickas med express frakt.
När det kommer till begagnade enheter som skickas utanför Sveriges gränser så är det tyngre hantering än reservdelar samt att telefonen väger mer vilket gör att istället för en väldigt dyr fraktavgift så tar vi en avgift på 18 kr per enhet som skickas med en maxkostnad på 300 kr.
OBS: Om produkter blir restnoterade så kommer frakt nummer två att gå med ekonomitjänst.
FHR Parts kan nu erbjuda frakt med DHL via både flyg express
och vägtransport ekonomi.Stopptid: Måndag-Torsdag 16:30/Fredag 15:30
(FHR Parts har upphämtning från DHL 17:30 - 18:30 och arbetar för att behandla försändningar även efter 16:30, vi kan dock ej garantera att försändelsen hinner behandlas efter 16:30.)DHL Express 199 kr
DHL Economy 149 krFraktalternativ inom Sverige:
- PostNord paket 1-2 dagar - 99 kr (Stopptid: Mån-Tor 16:00. Fre 15:00)
- PostNord varubrev (Levererar ej Batterier) 2-5 dagar - 49 kr (Stopptid Mån-Tor 16:00. Fre 15:00)
- Schenker - 195 kr - 1-2 dagar (Stopptid: 15:00)
UPS Express levererar före 12:00 till alla större städer med UPS Terminal.
UPS Express Saver levererar under dagen fram till 16:00.Fraktalternativ Finland:
- UPS Eco/Express Saver 199 kr - 1-3 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:00, Fre: 15:00)
- UPS Standard 149 kr - 2-5 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:30, Fre: 15:00)
- Posti Oy Express Paketti - 139 kr - 1-3 dagar (Stopptid: 14:30)
- Posti Oy Postipaketti - 139 kr - 2-5 dagar (Stopptid: 14:30)
Fraktalternativ Danmark:
- UPS Eco/Express Saver 199 kr - 1-3 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:00, Fre: 15:00)
- UPS Standard 149 kr - 2-5 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:30, Fre: 15:00)
- PostNord Parcel - 99 kr - 2-5 dagar (Stopptid: Mån-Tor 16:00. Fre 15:00)
- PostNord MyPack Collect - 95 kr (Stopptid: Mån-Tor 16:00. Fre 15:00)
- Bring Business - 189 kr (Stopptid: 15:00)
Fraktalternativ Norge:
- UPS Eco/Express Saver 199 kr - 1-3 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:00, Fre: 15:00)
- UPS Standard 149 kr - 2-5 dagar (Stopptid: Mån-Tors 16:30, Fre: 15:00)
- Bring Business - 189 kr (Stopptid: 15:00)
- Bring PickUp Parcel - 139 kr (Stopptid: 15:00)
(Bring Norge: Om Bring anser att en kund inte är kreditvärdig så kommer paketet skickas till utlämningsställe istället för att tullavgiften ska betalas på plats.)
Batterier:
För närvarande kan batterier inte skickas till samtliga adresser utanför Sverige och kan därav byta fraktsätt från exempelvis UPS till FedEx.
Det går ej att skicka batterier med PostNord varubrev.
Informationom "farligt gods"
Beställningar som skickas utanför Sverige med farligt gods, vänligen dela upp era beställningar om ni önskar att övriga varor anländer med express. Med detta menar vi en beställning innehållandes produkter med farligt gods samt produkter som ej är tidskritiska, resterande produkter skapar ni en ny order med express. Detta då vi inte kan garantera att samtliga postadresser är tillgängliga för farligt gods. Är inte er adress tillgänglig för UPS express så kommer den skickas med bästa möjliga standard alternativ. -
Hur vet jag vilka produkter som är restade? Var hittar jag mina restade produkter?
Klicka på "Välkommen, <ditt namn>" högst upp på hemsidan. Under fliken Mitt Konto kommer du till en översikt för dina fem senaste beställningar.
Om en beställning har statusen "Partially shipped" så är inte alla produkter levererade. Klicka på Visa beställning för att se vilka produkter som är utskickade och vilka som är restade.
Du kan också gå in under "Mina beställningar" för att se samtliga beställningar i din historik. Även där kan du se vilka beställningar som är "partially shipped".
-
Vi levererar inte direkt till boxadresser
Vi kan inte leverera beställningar direkt till boxadresser. Det är kundens ansvar att se över adressuppgifterna innan beställningen skickas.
-
MacBook – Längre leveranstid
MacBook-batterier och skärmar tar cirka 4-6 veckor att få in i lager om en beställning inte redan är lagd.
Kontakta gärna support@fhr.se för aktuella leveranstider. -
Samsung – Längre leveranstid
Vissa produkter från Samsung är helt slut hos våra leverantörer och även hos tillverkarna själva. Om det står att en produkt inte finns i lager kan vi tyvärr inte ge ett leveransdatum.
Vi hoppas att vi snart får in dessa produkter igen. -
Vad händer om DHL inte kan leverera ett paket?
Om DHL av någon anledning inte kan leverera ett paket på första försöket så skickar de en avisering via e-post. Svarar inte kunden på e-postmeddelandet så försöker de leverera det på nytt dagen efter, och om det inte fungerar då heller så skickar de en avisering via brev.
Klicka här för att komma till DHLs kundtjänst.
En avisering från DHL ser ungefär ut så här:
Detta är en avisering angående er försändelse från FHR Parts AB
som vi planerar att leverera till:
FHR PARTS AB
VANADISVÄGEN 4
11346 STOCKHOLM
Sändningsnummer: 6246103086.
Vi ber er vänligen att boka leveranstid genom att klicka här. Ni har även möjligheten att hämta godset själv.
Order och beställning
-
Beställningar med förfallna fakturor
Vid förfallna fakturor kommer era nya beställningar att fastna i en extra kontrollcheck hos FHR innan dem kan släppas. Vår kundtjänst kommer ta kontakt med er för varje unikt fall. FHR behöver underlag för betalning alternativt annan väsentligt information för att kunna släppa eran beställning.
-
Hur vet jag om en produkt finns i lager?
Alla produkter som är i lager visas med en grön knapp.
Produkter som inte är i lager visas med en röd knapp.
Är en produkt inte i lager så visas dess "stock" i färgen grått. En produkt med stort lagerantal visas som grön, medelhögt lagerantal som gul och lågt lagerantal som röd.
Alla produkter som inte finns i lager går att förbeställa. Då skickas produkten ut så fort den har kommit in till oss.
-
Hur ändrar eller avbryter jag en beställning?
Vänligen skicka ett mail till support@fhr.se, alternativt ring in till oss på +46188432069.
-
Var hittar jag spårningsnumret för en beställning?
Klicka på "Välkommen, <ditt namn>" högst upp på hemsidan. Under fliken Mitt Konto kommer du till en översikt för dina senaste beställningar.
Spårningsnummer visas direkt på första sidan under "Senaste spårningsnummer". Där syns dina ordernummer och vilka försändelser med spårningsnummer som finns under varje beställning.
Du kan även gå in under "Mina beställningar" för att se samtliga beställningar i din historik.
-
Vad betyder det om en produkt står som "Förbeställ" istället för "Beställ"?
Produkten finns inte i lager. Du kan förbeställa den, vilket innebär att vi skickar den till dig så snart vi får in den.
Om frakttiden står som 7+ dagar, kontakta oss för mer information om produktens tillgänglighet.
Telefon: +46188432069
E-post: support@fhr.se -
Vad innebär de olika prisklasserna?
Vissa produkter har olika prisklasser beroende på ursprung. Vi säljer såväl högklassiga originaldelar som billigare varianter från vårt AC Factory, samt ännu billigare kinesiska varianter.
Mer detaljerade kvalitetsbeskrivningar hittar du här.
General
-
This is a test FAQ question
This is a test FAQ answer
Betalning
-
Hur fakturerar FHR?
Sedan 2022-03-01 fakturerar FHR automatiskt i sina egna system och har ingen extern partner när fakturorna skickas ut. Samtliga fakturor ska betalas direkt till FHRs konto. Fakturorna skickas automatiskt i samband när din order har blivit packad, vi fakturerar endast för varor som har skickats. Fakturan kommer till er bifogad via e-post tillsammans med spårningsnummer och annan information. På default skickas fakturorna ut till den angivna inloggningsmejl hos FHR, det går även att lägga till en e-post för faktura så kommer detta mejl skickas till båda adresserna. Detta kan ni själva göra under mina sidor alternativt kontakta support@fhr.se. Det är möjligt att ladda ned din faktura om du gjort din beställning efter 1/7, vi arbetar på att även läsa in äldre fakturor.
När det kommer till indrivning så kommer FHR att skicka fakturorna vidare till vår partner som kommer att driva in beloppet.
Fakturor innan 2022-03-01 är utskickad av resultat finans och om det finns skulder så ska betalningarna fortfarande gå till resultat finans som sedan betalar ut till FHR. Däremot så får inga nya betalningar betalas till Resultat finans utan samtliga ska gå direkt till FHRs konto. FHRs bankuppgifter finns tydligt utmärkta för varje faktura. Har ni inga skulder hos resultat finans så vänligen ta bort deras konto från eran bank.
Vid felbetalningar så är det kundens skyldighet att lösa det tillsammans med mottagaren, FHR kommer självklart försöka bistå på alla medel vi kan för att underlätta processen. I slutändan så är det kunden och mottagaren som måste lösa processen.
-
Vilken moms läggs på?
Följande gäller för alla kunder inom Sverige.
För att registrera dig som kund på vår hemsida behöver du fylla i ett giltigt organisationsnummer. Dina beställningar från oss är momsbefriade eftersom de klassas som handel mellan företag ("business-to-business").
När du säljer en vara vidare till dina kunder måste de betala moms på försäljningen, det vill säga att du lägger på moms på dina kunders priser som du sedan betalar i skatt.
-
Vad innebär vinstmarginalbeskattning (VMB)?
Vi säljer nu vissa telefoner med vinstmarginalbeskattning, VMB.
Med vinstmarginalbeskattning betalar du moms endast på mellanskillnaden mellan hur mycket du betalade för en begagnad vara och hur mycket du sålde den vidare för. Med andra ord skattar du bara på vinsten.
På ditt kvitto/faktura från oss står det 0 kr i moms. När du säljer produkten vidare ska du inte redovisa momsen på kundens kvitto/faktura, eftersom slutanvändaren inte har rätt till skatteavdrag för VMB-varor.
Du är ansvarig för att sköta den här aspekten avseende VMB-klassade telefoner som du köper av oss. Mer information finns på Skatteverkets hemsida.
Detta gäller endast för de telefoner som har VMB eller Vinstmarginalbeskattning i sina namn (MVAT på engelska).
OBS! Det går endast att beställa telefoner med vinstmarginalbeskattning för sig. Det går alltså inte att lägga en beställning med andra delar som inte är vinstmarginalbeskattade.
Returer och reklamation
-
Hur fungerar returprocessen?
Samtliga returer skapas via vår hemsida.
För att skapa en retur går du in under ”Mitt Konto” och sedan ”Mina returer”. Det är viktigt att du beskriver så mycket som möjligt angående felet på produkten.
När returordern är skapad får du ett RMA-nummer och information om din retur både via mail och på hemsidan. Du kan sedan enkelt följa upp returer steg för steg under processen gång.
Få en spårbar fraktsedel:
För att skapa en spårbar fraktsedel följer du bara instruktionerna i denna länk.
Du får sedan en QR-kod med vilken du kan se ditt närmsta postombud där du kostnadsfritt kan lämna in ditt paket och kan följa din retur hela vägen till oss.För en mer detaljerad beskrivning, vänligen klicka här.
Nekad RMA:
När det kommer till produkter som blir nekade så kommer du att erhålla ett artikelnummer som du kan använda för att lägga till den nekade returen tillsammans med er näst kommande order. I varje RMA ärende som innehåller nekade produkter kommer du att få ett meddelande om ditt artikelnummer som gäller för de nekade produkterna så att du kan beställa hem dessa med din nästa order. Efter 2 månader, om detta inte är gjorts, kommer vi att återvinna produkterna.
Sök på artikelnumret och lägg till den i er varukorg, alternativt skriv en kommentar på ordern till kundtjänst att lägga till åt er.
-
Vem står för returfrakten?
Inom Sverige erbjuder vi fri returfrakt.
Vi ansvarar inte för att paketen kommer fram till oss när kunder använder vår svarspost. (Hittills har dock 99,9% av alla returpaket kommit fram.) Skickar du returer av högt värde rekommenderar vi att du skickar dem med spårbar försändelse, eller kontaktar oss för en överenskommelse.
Har FHR skickat ut fel produkt så skickar vi ut rätt produkt utan fraktkostnad och ordnar retursedel för den felutskickade produkten.
Returfrakter utanför Sverige.
För returfrakter utanför Sverige så behöver ni själva anordna frakten tillbaka till oss. Vi kommer istället att ersätta er upp till 300 kr (FHR.se) / 30.00€ (FHRparts.com) för returfrakten till oss.
När ni anordnar en retur tillbaka till oss från utlandet, vänligen mejla en kopia på kvittot till support@fhr.se så kan vi skapa en kreditfaktura för detta belopp som ni kan använda på framtida beställningar. Kreditfakturan mejlas ut från vår support till er.
Returer skickas till:
FHR Parts C/O Ipiccolo AB
Säbygatan 6, 753 23 Uppsala,
Sweden
-
Hur gör jag för att returnera en felbeställd produkt?
För felbeställda varor till ett värde på eller under 250:- erbjuder vi inga återköp.
För felbeställda varor till ett värde över 250:- erbjuder vi återköp men debiterar en felbeställningsavgift på 20% av värdet, eller minst 250:-. Inom Sverige står vi för returfrakten.
Produkter som returneras skall vara kompletta, i felfritt originalemballage, och med alla eventuella tillbehör inkluderade. Om så inte är fallet kommer varan att skickas tillbaka och vi debiterar avsändaren för returfrakten.
Felbeställningar/felleveranser skall reklameras inom fem arbetsdagar från orderdatum, om ingenting annat skriftligen har överenskommits med FHR Parts.
Anmärkning mot faktura skall skriftligen meddelas senast åtta dagar efter fakturadatum.
-
Video – Skapa retur
Övrigt
-
Fler guider